Letecká doprava má menší podíl, než si myslíte

Na první pohled by se mohlo zdát, že letecká doprava patří mezi dominantní způsoby přepravy. Opak je ale pravdou. Krčí se totiž na posledních místech.

Svět je propojený jako nikdy předtím. Díky kvetoucímu obchodu a rychlé dopravě je možné nakoupit takové věci, které bychom si jinak nebyli schopní vypěstovat nebo vyrobit. I proto má letecká doprava tak výsadní postavení.

Jakou má letecká doprava pozici?

Tak to alespoň na první pohled vypadá. Vždyť pro přepravu některých produktů je naprosto nezbytná. Představte si, že byste například banány přepravovali po moři a následně kamiony. Než by se dostaly na pult, nedaly by se jíst. Kredit by tak ztratila nejen mezinárodní přeprava, ale také společnost, která zboží odeslala.

V těchto případech je tedy letecká přeprava nezbytná. Dokáže totiž velice rychle dopravit zboží z bodu A do bodu B. A to za poměrně přijatelné ceny. I přes všechny tyto výhody ale mezinárodní přeprava zásilek tolik na letecké dopravce nespoléhá. Vždyť jen v USA činí podíl letecké dopravy pouhých 1,5 procenta!

Česko leteckou dopravu příliš nevyužívá

V Česku jsou čísla o poznání nižší. Tuzemští dopravci totiž nejčastěji spoléhají na silniční a železniční dopravu. Přeprava zásilky je díky dobré infrastruktuře o poznání rychlejší a hlavně levnější. I přesto existují statistiky, které právě leteckou dopravu v Česku trasují. A pokud se na ně podíváte, zřejmě vás nepřekvapí.

Podle statistik totiž největší objem letecky přepravovaného nákladu odbavuje Letiště Václava Havla Praha. S 91 procentním podílem jasně vede nad ostatními letišti po celém Česku. Zbytek letišť na domácí půdě se tedy na českém importu a exportu podílejí jen minimálně. Ruku k dílu totiž následně přiloží výše zmiňovaná silniční doprava a železnice. V rámci tak malého státu je to totiž efektivnější.